اسحاق حاسون: همه علمای شیعه بر نابودی اسرائیل اتفاق نظر دارند

به گزارش فارس،
کنفرانس سالانه هرتصلیا یکی از محافل سیاسی - راهبردی رژیم صهیونیستی است
که علاوه بر بررسی مشکلات پیشِروی این رژیم از نظر داخلی و خارجی، به
ارائه راهکار و پیشنهاد برای آینده این رژیم میپردازد.
یکی از قسمتهای مهم کنفرانس سالانه هرتصلیا، پرداختن به تبیین باورها و
عقاید مسلمانان به خصوص معرفی اعتقادات و احکام سیاسی شیعیان است.
در یازدهمین کنفرانس هرتصلیا نیز پژهشگران صهیونیست به تبیین قسمتی از تاریخچه و اعتقادات سیاسی اجتماعی شیعیان پرداختهاند.
موضوعاتی که در یازدهمین کنفرانس هرتصلیا و در ارتباط با مذهب شیعه مطرح شده است شامل موارد زیر است:
* بررسی افکار و رفتار سیاسی آیت الله سیستانی
* بررسی جایگاه رهبران شیعه
* بررسی جایگاه ولایت فقیه در حزبالله لبنان
* بررسی حکم جهاد به عنوان یک استراتژی جهانی در شیعه
* ایدئولوژی حزبالله لبنان و اقدامات عملی
در ادامه این گزارش، به معرفی یکی از موضوعاتی که درباره آراء علمای
شیعه در یازدهمین کنفرانس هرتصلیا به آن پرداخته شده است، میپردازیم.
لازم به ذکر است که گزارش زیر تنها ترجمه متن مورد نظر است و این نگاه درباره علمای شیعه از نظر یک محقق صهیونیست ارائه شده است.
* سیستانی مرجعیت معتدل در عراق
پروفسور "اسحاق حاسون " استاد دانشگاه عبری بیتالمقدس و آشنا به مسائل
اسلام و علمای شیعه در ارائه بحث خود در دومین روز یازدهمین کنفرانس
سالانه هرتصلیا، به معرفی عقاید و آراء سیاسی آیت الله سیستانی میپردازد و
نقش وی را به عنوان یک مجتهد معتدل و میانهرو معرفی کرده و به دنبال قرار
دادن ایشان مقابل دیگر علمای شیعه است.
حاسون در بحث خود بعد از معرفی اجمالی آیت الله سیستانی و معرفی اساتید وی در نجف به تبیین آراء اسلامی و سیاسی وی میپردازد.
استاد دانشگاه عبری بیتالمقدس میگوید: بعد از اشغال عراق توسط
نیروهای انگلیسی و آمریکایی، توجه همه رسانهها به شخصی معطوف شد که به
دنبال مدیریت نیروهای عراقی، کاهش ظلم علیه مردم عراق و قرار دادن شیعه در
مناصب سیاسی عراق بود.
کسی که رسانهها از او به عنوان "آیتالله العظما سید علی حسینی سیستانی " نام میبرند و نقش رهبری علمای شیعه عراق بر عهده اوست.
حاسون در ادامه بحث خود میگوید: در بین علمای شیعه به خصوص کسانی که
به آنها لقب "آیت الله العظما " اطلاق میشود هیچ اختلافی مبنی بر اینکه
این افراد جانشینان عام پیامبر و امامان معصوم هستند دیده نمیشود و شیعیان
نیز این اعتقاد را دارند که بعد از پیامبر، امام معصوم و همچنین در زمان
غیبت آخرین امام شیعیان دوازده امامی [حضرت ولی وعصر (عج)] ، باید برای حل
مشکلات دینی خود به علمای شیعه رجوع کنند و این موضوع از همان اوایل تاریخ
شیعه تا به الان وجود داشته است.
* اختلاف در دایره حدود نقش علما
استاد دانشگاه عبری بیتالمقدس در ادامه بحث خود به تبیین اختلافات
علمای شیعه میپردازد و علما را به دو دسته تندرو و معتدل تقسیم میکند و
میگوید: شاید اختلاف قابل توجه در بین علمای شیعه در میزان جانشینی علما
بعد از پیامبر و امام است.
بر اساس احکام شیعی، تنها کسانی که از طرف خدا اجازه مطلق برای مدیریت
اجتماع را دارند، پیامبر و امامان معصوم هستند و در صورت حیات این افراد،
کسی اجازه حکومت بر مردم را ندارد و باید از طرف این افراد صلاحیت حکومت را
به دست بیاورد.
وی در ادامه میگوید: بر اساس نظر علمای شیعه، بعد از پیامبر و امام
معصوم "فقیه جامعالشرایط " یا همان آیتالله العظما باید مشکلات دینی
مردم را حل و فصل کند.
* اعتقاد به ولایت فقیه اعتقاد هم علمای شیعه
حاسون میگوید: در این میان بخشی از علمای شیعه مانند خمینی نظریه مطلق
بودن نقش فقیه جامع الشرایط را صادر میکنند و بر این اساس کشوری را پایه
گذاری می کند که تمام احکام اسلامی در آن توسط علما اجرا میشود.
وی میگوید: جمهوری اسلامی ایران و دشمن اصلی اسرائیل، نماد کامل اجرای
نظریه ولایت فقیه بر اساس مطلق بودن نقش فقیه جامع الشرایط است.
این محقق صهیونیست بر اساس یافتههای خود و درباره دیگر علما شیعه
میگوید: دسته دوم علمای شیعه کسانی هستند که قائل به نقش مطلق فقیه جامع
الشرایط بعد از پیامبر و امام معصوم نیستند.
وی آیتالله سیستانی را در این دسته قرار داده و ادعا میکند: آیت الله
سیستانی اعتقادی به نظریه مطلق ولایت فقیه ندارد و قائل به این است که اگر
فقیه اختیار مطلق در اجرای حدود داشته باشد، تفاوت بین فقیه و پیامبر و
امام معصوم از بین میرود.
وی در ادامه بحث خود میگوید: البته با توجه به نظرات و دستورهایی که
از طرف سیستانی به نام "فتوا " صادر میشود، به نظر میرسد که وی در عمل
دخالتهای بسیاری در امور حکومتی میکند مانند دخالت در انتخابات مجلس عراق
که این دخالتها عملا با نظریه ولایت فقیه خمینی تفاوتی ندارد و تبیین
اینکه چگونه سیستانی در تئوری و عمل متفاوت است، خیلی قابل شناخت نیست.
* علمای شیعه نقطه ثقل دشمنی با اسرائیل
وی در انتهای بحث خود و با ارئه مثالهایی از مخالفتهای آیت الله
سیستانی با نیروهای اشغالگر در عراق میگوید: آنچه مهم به نظر میرسد اشاره
به این مطلب است که در واقع تفاوت بنیادی بین علمای معتدل و تندرو دید
نمیشود و هر دو گروه در عمل مثل یکدیگر عمل کرده و حکم به "جهاد " علیه
دشمنان مسلمانان میدهند.
وی میگوید: آنچه برای اسرائیل مهم به نظر میآید دیدگاه علمای شیعه
درباره ماهیت اسرائیل است که با توجه به آراء علمای معاصر شیعه در هر دو
گروه معتدل و تندرو، اسرائیل دشمن اسلام و مسلمان قلمداد میشود و نظر همه
علمای شیعه بر نابودی اسرائیل قرار گرفته است.
انتهای پیام/پ
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8912080588