بازتاب انقلاب اسلامی ایران بر مصر
● مقدمه:
کشور مصر در شمال قاره آفریقا و در کنار دریای مدیترانه و سرخ قرار دارد.
وسعت آن در حدود یک میلیون کیلومتر مربع میباشد که از این نظر بیست و
هشتمین کشور جهان محسوب میگردد. (۱)
جمهوری عربی مصر با داشتن جمعیتی بالغ بر ۷۴ میلیون نفر، از لحاظ وسعت،
موقعیت جغرافیایی، جمعیت و پیشرفت مهمترین کشور عربی محسوب میشود. مصر از
نظر تاریخی از جمله کشورهای با قدمت تاریخی است. حکومت فراعنه در این کشور
به حدود ۶۰ قرن قبل از میلاد باز میگردد که بعد از آنها ایرانیها،
یونانیها و اعراب بر این کشور حکومت راندهاند.
فرهنگ مصر فرهنگی اسلامی و غنی است که از زمانهای قدیم دانشمندان و
متفکران بسیاری در معروفترین دانشگاه مصر یعنی دانشگاه الازهر فعالیت
داشتهاند. مصر تنها کشور عربی است که اقتصاد آن نسبت به دیگر کشورهای عربی
وآفریقایی پیشرفت چشمگیری داشته است. اکثر جمعیت مصر کشاورز میباشند که
در دره و یا دلتای نیل یعنی تنها مناطق قابل کشاورزی مصر زندگی میکنند. (۲)
مهمترین نقش تعیین کننده از نظر عوامل طبیعی و جغرافیایی در مصر کانال سوئز
است. اگر چه این کانال در زمان جمال عبدالناصر ملی اعلام گردید اما وجود
آن در خاک مصر یکی از بارزترین عوامل تعیین کننده جغرافیایی برای این کشور
محسوب میگردد.
موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی مصر سبب شده این کشور در منطقه خاورمیانه و
قاره آفریقا نقش مهمی ایفا نماید. همچنین وجود شهرهای قدیمی در این کشور
یعنی قاهره و اسکندریه به آن اهمیت ویژهای داده است. از دیگر موقعیتهای
مهم مصر قرار گرفتن این کشور د رمنتهی الیه شمال شرقی آفریقاست که قاره
آفریقا را به قاره آسیا وصل میماید و در واقع پل ارتباطی بین آسیای غربی و
آفریقا و مدیترانه است. (۳)
دین رسمی کشور مصر اسلام میباشد و اکثریت مردم (۹۴ درصد) پیروان آن
میباشند. اکثریت قریب به اتفاق مردم مصر شافعی مذهب هستند که نزدیکترین
مذهب اهل سنت به شیعه اثنی عشری است و همین باعث شده تا مردم مصر از
یکپارچگی خوبی برخوردار باشند. (۴)
با توجه به اهمیت دو کشور ایران و مصر در دنیای اسلام و پیشینه تاریخی کهن
دو کشور بررسی تأثیرات و بازتابهای انقلاب اسلامی ایران بر این کشور مهم
اسلامی و عربی قابل تأمل و توجه است که مقاله حاضر در صدد بررسی روابط دو
کشور و تبیین این تأثیرات میباشد.
● تاریخچه روابط میان ایران و مصر
سابقه تاریخی ارتباطات سیاسی ایران و مصر از زمان کوروش پادشاه هخامنشی
آغاز میگردد. با ظهور اسلام رابطه میان دولت ایران و مصر وارد مرحله جدیدی
شد. اسلام از دروازه مصر وارد آفریقا شد و با روی کار آمدن سلسلههای اموی
و عباسی و تحت تعثیب قرار گرفتن اهل بیت (ع) و شیعیان آنان بسیاری از
بزرگان سادات در جستجوی پناهگاه به مصر و ایران که به دور از دسترسی حاکمیت
مرکزی بود سفر کردند و از اینجا جایگها اهل بیت (ع) را در مصر و ایران
میتوان مشاهده کرد. سلسله فاطمیان بر اساس نهضت اسماعیلیات و بدست مردانی
که ایرانی بودند در مصر بوجود آمد. این حکومت مقتدر شیعی که از سالهای ۹۶۹
تا ۱۱۷۱ میلادی بر مصر حکومت میراندهاند، دانشگاه الازهر را که به نام
حضرت زهرا (س) الازهر نامیده شده را بنا نمودند که قدیمیترین دانشگاه به
سبک و سیاق جدید در دنیای اسلام محسوب میشود.
در قرون معاصر مصر مهد ظهور اندیشههای نوین اسلامی و عربی بوده است. روابط
فرهنگی ایران با مصر در این دوره با شروع فعالیتهای اصلاحی سید
جمالآلدین اسدآبادی در دنیای اسلام به ویژه در ایران و مصر نمود مییابد و
سید جمال با احیای اندیشه اصلاحگرایی نوین در اندیشه سیاسی مسلمانان عرب
و نیز سردادن ندای وحدت میان شیعه و اهل سنت موفق به ایجاد نهضتی شد که پس
از او شاگردانش از جمله محمد عبده مفتی الازهر مصر آن را پیگیری و دنبال
نمودند.
● روابط ایران و مصر پیش از انقلاب اسلامی ایران
در دوران معاصر روابط میان ایران و مصر دستخوش تحولات و دگرگونیهای زیادی
شده است. با توجه به نفوذ و سلطه انگلیس در این دوره بر هر دو کشور، ما
شاهد نزدیکی روابط ایران و مصر هستیم تا جایی که میبینیم ازدواج سیاسی
میان خاندان پادشاهی دو کشور صورت میگیرد و فوزیه خواهر فاروق پادشاه مصر
با محمدرضا پهلوی ولیعهد ایران ازدواج مینماید که البته این ازدواج چندان
دوام نمیآورد و به جدایی میانجامد.
از این زمان به بعد با کودتای افسران آزاد در مصر در ۱۹۵۲ به رهبری جمال
عبدالناصر و کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در ایران، که در مصر منجر به سرنگونی
رژیم پادشاهی و در ایران منجر به تثبیت رژیم پهلوی شد روابط دو کشور شدیدا
تیره بود به طوری که منجر به قطع روابط ایران و مصر گردید.
رژیم پهلوی دولت ناصر را به دست داشتن در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ متهم نمود و
مصر نیز رژیم پهلوی را به خاطر روابط نزدیک خود با اسرائیل مورد هجوم
تبلیغاتی خود قرار داد. این شرایط تا زمان مرگ ناصر در ۱۹۶۹ و روی کار آمدن
انورسادات همچنان ادامه داشت. (۵)
با روی کار آمدن انور سادات و گرایشات فراوان او به آمریکا روابط ایران و
مصر مجددا رو به گرمی نهاد به نحوی که در سال ۱۳۵۷ شاه ایران اولین منزلگاه
خود را برای فرار از ایران، کشور مصر قرار داد و نهایتا نیز با مرگ شاه در
یکی از بیمارستانهای قاهره در آن کشور به خاک سپرده شد.
از لحاظ مراودات فرهنگی و دینی نیز شاهد هستیم که در این دوره و از اواخر
دهه ۱۹۴۰، نهضت جدید و منسجمتری شکل گرفت تا بار دیگر میان شیعیان و اهل
سنت نزدیکی ایجاد شود. این نهضت مورد تأیید مرجع تقلید شیعه یعنی آیتالله
بروجردی قرار داشت و آیتآلله محمدحسین کاشفالغطاء از مراجع تقلید نجف در
عراق و علامه شرفالدین از مراجع لبنان از دیگرحامیان این نهضت از علمای
شیعه بودند. در کشور مصر نیز نهضت یاد شده مورد تأیی شیخ عبدالمجید سلیم از
دانشگاه الازهر و تعدادی از شاگردان او از جمله شیخ محمود شلتوت (رییس
بعدی الازهر) و شیخ حسین البناء رهبر اخوان المسلمین قرار داشت. (۶)
در راستای نهادنیه شدن این رابطه نزدیک میان شیعه و سنی که توسط علما و
مراجع دو کشور ایران و مصر صورت میگرفت، در سال ۱۹۴۷ «دارالتقریب بین
المذاهب الاسلامیه» در قاهره تأسیس شد. روند بهبود روابط دینی و مذهبی میان
شیعیان و اهل سنت تا جایی پیش رفت که شیخ محمود شلتوت مفتیالازهر در ۱۹۵۸
و در فتوایی شیعه اثنی عشری را مکتب بر حق اعلام کرد و به دنبال این فتوا
برای تدریس تشیع در الازهر کرسی اختصاص داده شد. (۷)
● روابط ایران با دولت مصر پس از پیروزی انقلاب اسلامی
پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی و همزمان با مذاکرات کمپ
دیوید در مصر رخ داد. با امضای پیمان کمپ دیوید میان مصر و اسرائیل و خروج
مصر از جرگه کشورهای عربی در حال جنگ با اسرائیل روابط ایران و مصر قطع
گردید و با پذیرش پناهندگی محمدرضا پهلوی از طرف دولت مصر و استقبال از شاه
در قاهره متشنجتر گردید.
پس از امضای قرارداد کمپ دیوید حضرت امام خمینی (ره) با انتشار بیانیهای به این خیانت مصر شدیدا اعتراض کردند.
متن بیانیه امام (ره) به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
«اینجانب بیش از پانزده سال است که خطر اسرائیل غاصب را گوشزد کردهام و به
دول و ملل غرب این حقیقت را اعلام نمودهام. اکنون با طرح استعماری صلح
مصر و اسرائیل این خطر بیشتر ، نزدیکتر و جدیتر شده است. سادات با قبول
این صلح وابستگی خود به دولت استعمارگر آمریکا را آشکارتر نمود، از دوست
شاه سابق ایران انتظاری بیش از این نمیتوان داشت.
ایران خود را همگام با برادران مسلمان کشورهای عربی دانسته و خود را در
تصمیمگیریهای آنان سهیم میداند. ایران صلح سادات و اسرائیل را خیانت به
اسلام و مسلمین و برادرات عرب میداند و موضع سیاسی کشورهای مخالف این
پیمان را تأیید میکند.(۸)
والسلام علیکم و رحمهٔالله
روحالله الموسوی الخمینی
۵/۱/۱۳۵۸
متأسفانه دولتمردان وقت پیام این بیانیه امام (ره) را درک نکردند تا آنکه
حضرت امام در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۸۵، دستور قطع رابطه دیپلماتیک با
مصر را صادر فرمودند. متن دستور امام (ره) به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر یزدی وزیر امور خارجه
با در نظر گرفتن پیمان خائنانه مصر و اسرائیل و اطاعات بیچون و چرای دولت
مصر از آمریکا و صهیونیست، دولت موقت جمهوری اسلامی ایران قطع رابطه
دیپلماتیک خود را با دولت مصر بنماید.
روحالله الموسوی الخمینی
علیرغم اینکه انور سادات صدام را آغازگر جنگ علیه ایران دانسته و موضع
منفی نسبت به وی اتخاذ کرده بود، با ترور سادات، حسنی مبارک در جهت بهبود
هر چه سریعتر روابط خود با عراق تلاش نمود تا آنجا که با تمام توان در
برابر ایران و در کنار عراق ایستاد. مصر که در این مقطع زمانی به دلیل
بهبود روابط خود با رژیم صهیونیستی در میان کشورهای اسلامی و عربی در انزوا
قرار داشت. با بزرگ جلوه دادن خطر انقلاب ایران برای کشور منطقه سعی در
ایجاد ائتلاف با این کشورها علیه ایران نمود تا ضمن بهبود روابط خود با
کشورهای اسلامی امواج خروشان انقلاب اسلامی ایران را هر چه بیشتر مهار
نماید.
● بازتاب انقلاب اسلامی ایران بر جامعه مصر
از سال ۱۹۷۸ م، غالب جریانهای اسلامی سیاسی مصر ، به صورتی صریح یا ضمنی ،
سیاستهای رسمی نظام سیاسی حاکم بر مصر در تأیید شاه ایران ، انتقاد از
انقلاب اسلامی ایران و رهبری آیتالله امام خمینی را مورد انتقاد قرار
دادهاند . برخی از این جریانهای اسلامی ، هدف این موضع و سیاست رسمی را
تلاش برای برانگیختن احساس نفرت توده مردم نسبت به الگوی « اسلام گرا » در
ایران قلمداد و تفسیر کردند . دعوت رژیم انورسادات از شاه ایران ، برای
اقامت در مصر و پس از آن موضع گیری رسمی این رژیم در مسئله گروگانهای
امریکایی در تهران ، بر فاصله میان دیدگاه دولت و دیدگاه حرکتهای اسلامی
در مصر افزود .(۹)
گروههای اسلام گرای مصری ، این دیدگاه دولت که کمک به شاه را نشانه حق
شناسی نسبت به کمکهای نفتی و نظامی و اقتصادی وی به مصر در طی جنگ سال
۱۹۷۳ و پس از آن میدانست ، به شدت مورد سرزنش قرار دادند . آنان در مقابل ،
اقدامات شاه در فروش نفت به اسرائیل ، در دوره تحریم نفتی سال ۱۹۷۳ م و
همکاری مستحکم با این رژیم در زمینه نظامی و اطلاعاتی را یادآور شدند .
جریانهای اسلامی مصر بر آن بودند که اقدامات رژیم سادات در حمایت از شاه ،
بر اساس تقاضای ایالات متحده امریکا و به هدف اقناع امریکا ، بر توانایی
مصر ، برای پر کردن جای رژیم شاه – به عنوان قدرت بزرگ منطقهای – انجام
گرفته است . این جریانها ، رسانههای تبلیغاتی مصر را متهم میکردند که از
طریق حمله به آیتالله خمینی و حکومت جدید ایران ، در جهت گسترش شکاف میان
شیعه و سنی میکوشند .
انقلاب اسلامی ایران در سالهای نخست ، عواطف بخش وسیعی از نیروهای اسلام
گرای مصری را به سوی خود جلب کرده بود . تصویرهای امام خمینی در قاهره و
برخی شهرهای دیگر رواج یافت و تظاهرات گستردهای در مخالفت با ورود شاه به
مصر به راه افتاد .
ملت و جامعه مصر به طور کلی به نحو خوبی با انقلاب اسلامی ایران برخورد
نموده و از آن استقبال نمودند. علت این استقبال در جامعه دینی مصر به خصوص
از سوی گروههای اسلامگرا و مبارز مصری به دلیل شرایط خاص آن زمان در
جامعه مصر بود.
تأثیر مهم انقلاب ایران بر مصر، تقویت و تشدید جریان«بازگشت به اسلام» است
که در تاریخ مصر ریشهی دیرینهای دارد. این گرایش اگر چه در پی تحولات
سیاسی زمان جنگ اسراییل و مصر و شکست مصر تا حدود زیادی تضعیف شد، لیکن با
پیروزی انقلاب اسلامی ایران جان تازهای گرفت.
به رغم اختلاف نظر میان جریانهای مختلف اسلامی مصر بر سر انقلاب اسلامی
ایران و تحولات آینده آن ، پیروزی این انقلاب در نگاه غالب این جریانها ،
در حقیقت پیروزی ایدئولوژی سیاسی اسلام و تجسم آن در شکل یک دولت بود .
برخی گروههای اسلامی مصر ، از ابعاد و شعارهای فرامرزی و فراوطنی انقلاب
ایران که همه مسلمانان بتوانند در سایه آن تاریخ و الگوی برتر و تحولات امت
اسلامی را با این واقعیت جدید پیوند دهند ، استقبال کردند. انقلاب ایران
به آنان ثابت کرد که قدرت رویارویی با نیروهای امپریالیستی و پیروزی بر
آنان را دارند .
جنبشهای اسلامی مصر از این که انقلاب ایران خواهان عقب نشینی اسرائیل از
تمامی خاک فلسطین اشغالی، یعنی اراضی سال ۱۹۴۸ م و ۱۹۶۷ م شده بود، استقبال
کردند و این موضع را با موضع غالب کشورهای عرب آن زمان که به عقب نشینی
اسرائیل از اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷ م و اعطای حق تعیین سرنوشت به ملت فلسطین
اکتفا میورزیدند ، مقایسه کردند . گروههای طرفدار ایران در میان
جریانهای اسلامی در مصر ، ایالات متحده امریکا ، اتحاد جماهیر شوروی سابق ،
اسرائیل و شاه سابق را به توطئه چینی علیه انقلاب ایران متهم میکردند .
باور به وجود چنین توطئه بینالمللی علیه انقلاب اسلامی ، در ادبیات سیاسی
حرکتهای اسلامی مصر به فراوانی به کار گرفته شده است و در تفسیر بسیاری
حوادث ، رخدادها و روابط ، از همین مفهوم توطئه پنداری استفاده شده است .
هیکل که از روزنامهنگاران معروف مصر میباشد در رابطه با تأثیرات انقلاب
اسلامی بر تودههای مردم در کشورهای اسلامی و همچنین دیدگاههای حضرت امام
خمینی (ره) میگوید:
«در سال ۱۹۷۸ در حالی که انقلاب اسلامی ایران در اوج خود بود، حکومت مصر از
رژیم شاه حمایت میکرد و حتی فتوای دینی مبنی بر لزوم اطاعت از ولی امر از
سوی برخی از علمای مصر صادر شده بود به طوری که هنگام مصاحبه با امام
خمینی (ره) در پاریس [قبل از پیروزی انقلاب] و مصاحبه بعدی با ایشان در قم
[بعد از پیروزی انقلاب] ایشان با تلخی از من پرسید که چرا بعضی از علمای
دین در مصر علیه انقلاب اسلامی فتوا میدهند در حالی که پیش از این اعراب
از شرکت شاه در طرحهای غربی در منطقه شکایت داشتند و حالا انقلاب اسلامی
نه تنها ایران را از این طرحها خارج ساخته، بلکه در مقابل آنها به مبارزه
پرداخته است. اضافه بر این اعراب از روابط ایران با اسرائیل شاکی بودند و
حالا این روابط قطع شده و مقر نمایندگی اسرائیل به سازمان آزادیبخش فلسطین
واگذار شده است. با این وجود تأثیرات انقلاب اسلامی بر تودههای مردم و
جنبشهای اسلامی انکار ناپذیر است. (۱۰)
پی نوشت ها:
۱- کتاب سبز مصر ، ص ۱ .
۲- همان ، ص ۱۱ .
۳- همان ، ص ۱۲ .
۴- منوچهر محمدی ، بازتاب جهانی انقلاب اسلامی ، ص ۲۷۱ .
۵- منوچهر محمدی ، بازتاب جهانی انقلاب اسلامی ، ص ۲۷۲ .
۶- جان . ال . اسپوزیتو ، انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن ، ص ۱۵۳ .
۷- همان ، ص ۱۵۴ .
۸- کتاب سبز مصر ، ص ۹۸ .
۹- بوستان کتاب قم ، انقلابی متمایز ( جستارهایی در انقلاب اسلامی ایران ) ، ص ۳۷۳ .
۱۰- جمیله کدیور ، مصر از زاویه ای دیگر ، ص ۱۲ .
۱۱- بوستان کتاب قم ، انقلابی متمایز ( جستارهایی در انقلاب اسلامی ایران ) ، ص ۳۷۵ .
۱۲- همان ، ص ۳۷۶ .
۱۳- منوچهر محمدی ، بازتاب جهانی انقلاب اسلامی ، ص ۲۷۹ .
۱۴- عباس خامه یار ، تأثیرات انقلاب اسلامی بر جنبش اخوان المسلمین ( پایان نامه ) ، صص (۲۵۷-۲۵۶)
۱۵- جان . ال . اسپوزیتو ، انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن، ص ۱۵۹.
۱۶- بوستان کتاب قم ، انقلابی متمایز ( جستارهایی در انقلاب اسلامی ایران ) ، ص ۳۷۷ .
۱۷- منوچهر محمدی ، بازتاب جهانی انقلاب اسلامی ، ص ۲۸۰
۱۸- بوستان کتاب قم ، انقلابی متمایز ( جستارهایی در انقلاب اسلامی ایران ) ، ص ۳۷۹ .
۱۹- منوچهر محمدی ، بازتاب جهانی انقلاب اسلامی ، ص ۲۷۸ .
پژوهشگر: حامد عبدوس
مرکز اسناد انقلاب اسلامی